Team på Webshark som planerar tillsammans med Identum strategier för kvalificerade säljmöten och mötesbokning.

Identum

Identum
Kort om Identum
Identum, en del av Visma, erbjuder molnbaserade Identity och Access Management (IAM)-lösningar som effektiviserar arbetsflöden och automatiserar uppgifter kring licenshantering, kontouppgifter och onboarding. Identum hjälper företag och kommuner att spara tid, öka produktiviteten och förbättra säkerheten.
quote icon
Webshark har levererat ett stort antal kvalitativa möten med svenska kommuner för oss, och det på rekordtid. Vi upplever dem som mycket professionella, snabblärda och dessutom väldigt trevliga och enkla att kommunicera med. Det är tydligt att personerna bakom Webshark har en gedigen yrkeskompetens och samtidigt en nyskapande inställning till försäljning. Deras höga ambitioner matchas av en lika hög kompetens. För oss på Identum har Webshark gjort hela skillnaden i vår etablering i Sverige, och vi kommer att fortsätta ha ett nära samarbete med dem även i framtiden.
Alf Aukan
Chief Sales Officer (CSO) på Identum AS

Utmaning

Webshark hjälpte Identum att etablera sig på den svenska marknaden, där flera utmaningar identifierades. IT-chefer i svenska kommuner är både hårt uppvaktade och upptagna, vilket gjorde dem svåra att nå. Offentlig upphandling försvårade direktdialoger, då många hänvisade till upphandlingsportaler. Många kommuner hade redan befintliga licenslösningar, vilket krävde en strategi för att skapa ett upplevt behov. Dessutom behövde Identums komplexa SaaS-system presenteras tydligt och enkelt för att nå fram till beslutsfattare. Med begränsad varumärkeskännedom i Sverige blev det även viktigt att snabbt bygga förtroende och visa deras starka position från Norge.
Fjäll i Norge, som representerar Identum, vår kund som anlitat mötesbokningstjänster för svenska kommuner.
Metod
Webshark använde en Account Based Marketing (ABM)-strategi för att nå rätt beslutsfattare inom svenska kommuner. Ett strukturerat CRM byggdes för att kartlägga potentiella kontakter, och en kombination av email och telefon användes för att identifiera ansvariga. Emailen samlade in offentliga uppgifter, medan telefonen användes för att etablera kontakt och boka möten med en kort och övertygande pitch. En ”fear of missing out”-taktik förstärkte effekten genom att hänvisa till andra kommuner i närområdet som redan hade bokat möten. A/B-testning hjälpte till att optimera budskapet och ökade engagemanget, vilket resulterade i en betydande ökning av kvalificerade möten.
Resultat
Webshark levererade ett stort antal högkvalitativa möten med svenska kommuner på rekordtid, vilket överträffade förväntningarna. Tack vare en professionell och effektiv arbetsprocess kunde Identum snabbt etablera sig på den svenska marknaden. De bokade mötena gav Identum möjlighet att presentera sina lösningar för relevanta beslutsfattare och skapa nya affärsmöjligheter. Samarbetet har varit en avgörande faktor för deras framgång i Sverige.
Background image
Overlay image

Let's find right together

Vi börjar alltid med ett personligt möte för att förstå era behov och mål. Boka ett möte idag! nnVill du höra mer om våra lösningar och hur vi kan hjälpa dig att bli bättre digitalt? Lämna dina uppgifter och låt oss tillsammans driva in nya affärer för ditt företag!n

    By clicking "Send message" you agree to our privacy policy
    Overlay image
    Or reach us via:
    Email icon Address – Wallingatan 18, 111 24 Stockholm